サウンド・ライブ・トーキョー
2013年9月21日から10月6日まで
東京文化発信プロジェクト
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Videographer / Editor: Masanori Tominaga | Cooperation: Yoshiyuki Sugawa | Sound recording: Masahide Ando

2013年10月4日 20時 東京キネマ倶楽部

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曲ごとにギターのチューニングをカスタマイズし特異な世界観を込める異能のシンガーソングライター・倉地久美夫、「弾き間違い」をも豊かで複雑な集団演奏に昇華する不定形にして神出鬼没のマヘル・シャラル・ハシュ・バズによる一夜限りのコンサート。ゲスト出演:triola(波多野敦子vn、手島絵里子vla)+ 千葉広樹cb。

倉地久美夫
1964年福岡県生まれ。スプレー画家である父の影響を受けたか、幼少より絵画・漫画を描き始める。母校中学校舎火事の際に打楽器やオルガン等数種を持ち出し、多重録音やライブで音楽製作を行ない始める。1983年に東京へ引越し、舞踏・パフォーマンスの芸術家たちと出会い、多くのイベントに参加。音源デビューは鈴木慶一監修のコンピレーション『ビックリ水族館』(徳間ジャパン、1985年)。1990年帰郷、以降ソロや菊地成孔(sax)、外山明(ds)とのトリオで音源を発表。一曲ごとにギターのチューニングをカスタマイズし特異な世界観を込める独自のスタイルを確立。2002年、第2回詩のボクシング全国大会優勝。2011年、ドキュメンタリー映画『庭にお願い』公開。2012年、ギターインストによる新作アナログ版『逆さまの新幹線』(円盤)発表。

マヘル・シャラル・ハシュ・バズ
音楽家/陶芸家・工藤冬里が招集する不定形ユニット。グループ名は旧約聖書イザヤ書の「分捕り物は速やかに、戦利品は急いで」などと訳されているフレーズから。演奏機会ごとに各地に点在するメンバーが集まり、リハーサルなしのパフォーマンスを行なう。ギターやヴォーカルなどをリズム・セクションが支えるというロックバンドの「ピラミッド型」の編成を批判的に解体し、ロックには滅多に使われないマイナー楽器を多く含む逆ピラミッド型の編成を、その都度数人から数十人規模で実現。数百曲のレパートリーは美しいメロディと開放的かつ堅固な構造を持ち、多くがアマチュアであるメンバーが生み出すミストーンによっても全く損なわれることなく、むしろ豊かさと複雑さを増す。

 


 

A rare concert by Kumio Kurachi, a heretic singer / songwriter who customizes the tuning of his guitar for each song to give it a peculiar narrative, and Maher Shalal Hash Baz, a fluid and unpredictable unit that turns even “mistakes” into rich and complex collective musical performance. Guest appearance: triola (Atsuko Hatano – vn, Eriko Tejima – vla) and Hiroki Chiba – cb.

Kumio Kurachi
Born in 1964 in Fukuoka Prefecture. Probably influenced by his father who was a spray painter, he would paint and draw cartoons in his childhood. When his junior high school was on fire, he took percussions and organs out and started to create music through multi recording and live performance. Moved to Tokyo in 1983 and encountered butoh and performance artists, he took part in a number of events. His debut recording was a compilation supervised by Keiichi Suzuki, Bikkuri Suizokukan (Surprising Aquarium) released from Tokuma Japan in 1985. Returned to Fukuoka in 1990, and since then he has released albums in solo and a trio with Naruyoshi Kikuchi (sax) and Akira Sotoyama (ds) and established his unique playing style that involves customized guitar tuning for each song and unusual narrative. The champion of the 2nd “Poetry Boxing” in 2002. A documentary Niwa ni Onegai (Begging from the Garden) was released in 2011. An instrumental 10-inch vinyl album Sakasama no Shinkansen (Upside-Down Shinkansen) was released from enban in 2012.

Maher Shalal Hash Baz
A fluid unit summoned by a musician / potter Tori Kudo. The name of the group comes from a phrase in the Book of Isaiah that translates as “quick spoil speedy booty.” Members that live in various places get together for each performance, and they play without rehearsing. Critically dismantling the hierarchy “pyramid” of a rock band, where the rhythm section supports the guitar or vocals, their reverse-pyramid formation comprising sometimes a few and sometimes dozens of members involve a lot of marginal instruments that are scarcely used in rock. Hundereds of repertoires of theirs have beautiful melodies as well as open and strong structures, and mistakes created by the largely amateur members do not spoil the tunes at all but make them even richer and even more complex.