サウンド・ライブ・トーキョー
2013年9月21日から10月6日まで
東京文化発信プロジェクト
ホーム
開催概要
スケジュール
アクセス
チケット情報
お問い合わせ
2012
2013
2014
2015
2016

Videographer: Kazuomi Furuya | Sound recording: Masahide Ando

2013年10月6日 18時 上野恩賜公園野外ステージ(水上音楽堂)

↓↓↓Scroll down for English↓↓↓

サハ共和国で国民的に親しまれている楽器・口琴(ホムス)と伝統唱法を超絶技巧で駆使し、電子音響とも錯覚するような複雑な倍音、動物の鳴き声、足音、環境音の生々しい再現、人々と風物をうたう歌と言葉を通して「自然」を現前させる驚異のグループ。

アヤルハーン
東シベリア・サハ共和国の口琴/ヴォイスグループ。グループ名は「創る心」を意味する。リーダーのアリビナ・ジェグチャリョーヴァは、ヤクーツク国立大学(現・北東連邦大学)歴史・言語学部でヤクート(サハ)語・ヤクート(サハ)文学を専攻中にイヴァン・アレクセイエフの口琴アンサンブル「アルグィス(祝福)」のメンバーとなり、1991年にサハで開催された第2回国際口琴大会参加をきっかけに、世界各地で演奏を行なうようになり、2011年の第7回国際口琴大会で9人の「世界口琴名人」の1人に選ばれている。2002年にアヤルハーンを結成。世界各地に様々な形態で存在し、サハでは神が作った楽器とも言われ国民的に親しまれている口琴(ホムス)を超絶技法で駆使。また、消滅しつつあった伝統的歌唱法「d'ieretii yrya」を復興するとともに究める。電子音響とも錯覚するような複雑で豊かな倍音を生み、様々な動物の鳴き声、風や波の音などを生き生きと再現し、音/音楽/歌/言葉が同時に響くパフォーマンスを通して「自然」を現前させる。

 


 

Virtuosi on Jew’s harp — the national instrument of Sakha — and traditional singing, this incredible group create virtually electric overtones, render animals’ cries, footsteps and natural sounds vividly, sing of the people and the environment, and eventually actualize “nature” in front of us.

Ayarkhaan (Айархаан)
A Jew’s harp / voice group in Sakha Republic, Eastern Siberia. The name of the group can be translated as “creative spirit.” The leader, Albina Degtyareva, became a member of Ivan Alexeyev’s mouth harp ensemble called “Algys” when she was studying Yakut (Sakha) language and literature at Yakutsk State University (currently North-Eastern Federal University in Yakutsk), and after participating in the 2nd International Jew’s Harp Festival and Congress that was held in Yakutsk in 1991, she started to play across the world and was selected as one of the nine Jew’s harp masters in the world at the 7th International Jew’s Harp Festival and Congress in 2011. She formed Ayarkhaan in 2002, who are virtuosi on Jew’s harp, the instrument that exists around the world in various forms and is nationally acknowledged and said to be an instrument made by God in Sakha. They are also the initiators of the revival and mastery of the traditional singing style “d'ieretii yrya” that had been endangered. Generating superbly rich and complex overtones that almost lead us to have an illusion that their music is electronic, and livelily depicting cries of various animals and sounds of winds and waves, they actualize “nature” through sound, music, song and words that resonate concurrently.